Vastuullisilla pakkauksilla kysyntää
Maailman 800 miljardin euron arvoiset pakkausmarkkinat suorastaan huutavat biopohjaisia pakkauksia. Suomalainen Sulapac Oy ottaa markkinoista osansa.
Sulapac on tullut tunnetuksi puupohjaisista kosmetiikkapakkauksistaan. Yrityksen matkaa vauhditti, kun ranskalainen luksustuotejätti Chanel tuli sen rahoittajaksi vuonna 2018.
– Yhteistyö Chanelin kanssa tarjoaa meille arvokasta ymmärrystä kansainvälisten huippubrändien kanssa toimimisesta. Lisäksi se antaa ainutlaatuisen näköalan luksussegmenttiin, minkä ansiosta pystymme entistä paremmin vastaamaan kaikkein vaativimpien kuluttajien ja brändien vaatimuksiin, varatoimitusjohtaja Ami Rubinstein sanoo.
Puuteollisuuden sivuvirtahaketta hyödyntävistä Sulapac-materiaaleista valmistetaan kosmetiikkarasioiden lisäksi muun muassa pillejä, henkareita ja konvehtirasioita. Uusia tuotelanseerauksia on yhtiön mukaan tulossa piakkoin.
– Materiaalimme soveltuvat moniin kuluttajatuotteisiin ja pakkauksiin. Niitä työstetään samoilla laitteilla kuin perinteistä muovia, mikä tekee materiaaleistamme massatuotantoon sopivia.
Sulapacin asiakkaita ovat kosmetiikkavalmistajien lisäksi muun muassa Fazer, Leader Foods ja Stora Enso.
Tähän tulee nosto. Tähän tulee nosto.Tähän tulee nosto.Tähän tulee nosto.Tähän tulee nosto.
Stora Enson ja Sulapacin yhteistyön tuloksena on syntynyt vuoden ajan myynnissä ollut ympäristöystävällinen Sulapac-pilli.
Sulapacin liikevaihto kasvoi viime vuonna 86 prosenttia 2,1 miljoonaan euroon. Rubinstein uskoo, että koronan myötä kuluttajien vaatimukset vastuullisuutta kohtaan lisääntyvät.
– Vastuullisuudesta tulee yritysten pitkän aikavälin olemassaolon edellytys ja sen kriittisyys asiakasuskollisuuden saavuttamisessa tunnistetaan, Rubinstein näkee.